Osteoporoza

Stiati ca osteoporoza este una din cele mai raspandite probleme de sanatate ale zilelor noastre si ca este responsabila de 9 milioane de cazuri de fracturi osoase anual, in intreaga lume? Sau ca 70-80% din cei afectati de osteoporoza sunt femei?

 

Cand pronuntam “osteoporoza“, automat gandul ne duce la imaginea unei batrane garbovita de spate si la o boala care apartine segmentului varstei a treia. Nu e obligatoriu insa ca cele doua sa fie asociate, pentru ca in conditiile in care facem tot ce tine de noi, in scopul prevenirii, ne vom putea bucura de o batranete lipsita de griji pe aceasta directie.

 

Ce este deci, osteoporoza?

 

O definite simpla a osteoporozei ne spune ca aceasta reprezinta modificarea structurii si compozitiei oaselor, in sensul decalcifierii si rarefierii acestora, ceea ce duce inevitabil la fracturi. Lucrul ingrijorator este ca, osteoporoza poate decurge fara nici un simptom si poate avansa neobservat ani de zile.

 

Poate fi prevenita osteoporoza sau aceasta afectiune este inevitabila?

 

Oasele noastre sufera modificari zilnic reactionand la factorii de influenta ai mediului inconjurator. Practicarea unei activitati sportive, viata sedentara, slabitul sau ingrasatul au nevoie de structuri osoase diferite conform cu procesele de constructie sau transformare ce au loc in oasele noastre.

Masa noastra osoasa atinge maximum in jurul varstei de 25 de ani, se mentine aici cativa ani si apoi intra intr-un proces de scadere. Ceea ce putem face pentru sanatatea noastra este sa tintim o masa osoasa de varf cat mai mare. Aceasta depinde insa de buna functionare a osteoblastelor ( celulele osoase tinere responsabile cu producerea substantei osoase) si a osteoclastelor ( celulele tesutului osos responsabile de demineralizarea oaselor cu scopul de a face disponibile mineralele pentru alte functii in organism), care in mod normal functioneaza echilibrat pana la 25 de ani, daca nu intervin factorii mentionati mai sus (slabire, ingrasare, viata sedentara) sau alti factori cum ar fi hormonii sau medicamentele. Estrogenii, care sunt un grup de hormoni sexuali feminini, scad considerabil activitatea osteoclastelor. De aceea, femeile intrate la menopauza sunt afectate de osteoporoza, pentru ca in acest stadiu productia de estrogeni scade, ducand la cresterea activitatii osteoclastelor si in final la demineralizarea oaselor.

 

Osteoporoza poate fi prevenita

Osteoporoza poate fi prevenita

 

 

Mai mult, riscul aparitiei osteoporozei este mai mare daca exista precedente in familie. Curele medicamentoase prelungite cresc si ele acest risc. De exemplu, corticosteroizii recomandati frecvent pentru efectele antiinflamatorii, reduc absorbtia calciului la nivel intestinal si accelereaza secretia acestuia. Acesti factori de risc mentionati sunt amplificati de fumat, consumul excesiv de cafea sau alcool, consumul frecvent de bauturi carbogazoase si de sedentarism.

 

Iata cateva sfaturi prin care putem diminua riscul de aparitie al osteoporozei:

 

Desi este binecunoscut faptul, ca un aport corect de calciu, magneziu si vitamina D are o importanta vitala pentru sistemul nostru osos, cei mai multi dintre noi consumam doar o parte mai mica sau mai mare din doza zilnica recomandata. Hai sa vedem ce ne pot aduce aceste elemente in cantitate suficienta in organism:

  1. Beti o jumatate de litru de lapte pe zi si veti avea necesarul zilnic de calciu. Atentie, pentru o absorbtie optima e indicat ca aceasta cantitate sa fie dozata in portii mici, care sa acopere durata unei zile.
  2. Consumati zilnic alimente, fructe si legume ce contin magneziu cum ar fi migdale, alune, nuci de caju, nuci de pecan, nuci, cacao, sardine, macrou, somon, seminte de dovleac, fructe de mare sau mirodenii pe care sa le adaugati la mancare cum ar fi chimen, coriandru, ghimbir, curry, piper negru.
  3. Consumati cat se poate de frecvent ficat, oua si lapte pentru a aduce aport de vitamina D in organism.
  4. Expuneti-va la soare pentru a determina organismul sa sintetizeze vitamina D in mod natural.
  5. Faceti activitate fizica regulat de la plimbari de jumatate de ora zilnic pana la practicarea unui sport. Sistemul osos este sprijinit de exercitiile antigravitatie cum ar fi jogging-ul.
  6. Pentru cei care din diverse motive nu pot aduce aportul zilnic de calciu ( intoleranta la lactoza, alergii la proteinele din lapte, mese neregulate), se recomanda administrarea de suplimente alimentare maiales cele care contin calciu sub forma organica. Cele mai moderne suplimente alimentare au o formula combinata de calciu cu magneziu in proportie de 2:1.
  7. Pe timpul cand lumina solara este slaba, iarna de exemplu, suplimentarea cu vitamina D este necesara.

Osteoporoza poate fi deci prevenita, printr-o alimentatie corecta si un stil de viata sanatos, asa incat la varsta a treia tu sa fii sanatos si in forma!

 

 

 

 

 

 

Fii la curent cu noutatile CaliShop

Ti-a placut acest articol? Aboneaza-te la newsletter!

Adresa ta de email va fi mereu in siguranta!